Kakaós csiga

Érdekesség:
Pösch Mór gödi cukrászmester készítette 33. születésnapja alkalmából barátainak, de a csukrászdába is került belőle, és hatalmas sikert aratott a vásárlók körében 1908. január 10-én. A csokoládés tekerge (eredetileg így hívták) végül az egész országot meghódította.
Az utóbbi hetekben „kakaós csiga”-lázban ég(tem)ek (ennek jegyében készült a süti), akarom mondani kétpofára faltam őket.
Az igazi, lábról-levevős csiga recept azonban továbbra is kerestetik.
Hozzávalók:
60 dkg liszt
3 dkg élesztő
2 db tojássárgája
2 evőkanál olaj
1 csipet só
3 evőkaál cukor
+ annyi langyos tej, hogy egy közepesen kemény tésztát kapjunk (kb 3 dl körül, nem mértem ki, úgyhogy pontosan nem tudom)
Krém:
cukrozott kakaópor (nálam Nesquik)
kevés olvasztott vaj vagy margarin
Az élesztőt langyos cukros tejben felfuttatom, a hozzávalókat összedolgozom, majd a tésztát a duplájára kelesztem.
Jól belisztezett deszkán (bőségesen lisztezzük be, különben leragad, és nehéz lesz feltekerni) téglalap alakúra nyújtom (ujjnyi vastagra). A tésztát megkenem az olvasztott margarinnal (vagy vajjal), megszórom cukrozott kakaóporral, és amennyire csak lehet szorosan feltekerem, kb ujjnyi vastagságúra, avagy tetszőleges méretűre szelem (sütés közben még nő), sütőpapírral bélelt tepsibe sorakoztatom (viszonylag szellősen) a csigákat, majd betolom a hideg sütőbe (hogy még ott is kelljen).
Olyan 5 percig a legnagyobb fokozaton sütöttem (ameddig bemelegedett a sütő), majd visszavettem 180-190 fokra, és így sültek kb 20 percen keresztül (túlsütés esetén nagyon kemény lesz)
Mikor már majdnem kész, le lehet őket kenni forró vaníliás cukros tejjel.
 
Ez a tészta számomra nem az igazi, melegen eteti magát, harmadnapra azonban már elég kemény. A krém tökéletes, sütés közben nem folyik ki, illetve ami kifolyik az elhanyagolható.

2 megjegyzés:

Vajda Ági írta...

Kedves Beautiful Lie,
a gödiek nagyon érdeklődnek kakaós csigád és a művelődéstörténeti háttér iránt.
El tudnád küldeni a "gödi találmány találmány" forrását?
Nagyon köszönöm!
Üdvözöl és letisztult-, okos blogodhoz további sikereket kíván,

Vajda Ági
vajda.nagy.agnes@gmail.com

beautiful.lie írta...

:)
Néhány hónapja már kérték tőlem a forrást, az 'eredeti, általam használtat' sajnos nem mentettem le, és azóta sem sikerült újból rábukkannom, de találkoztam vele pl. ezeken a helyeken:
http://www.magyarvagyok.com/kultura/konyha/receptek/sutemenyek/3291-A-tokeletes-kakaos-csiga-receptje.html
http://www.femina.hu/recept/a_tokeletes_kakaoscsiga_receptje
http://www.koronaradio.hu/index.php?page=hirek&hirID=5942&from=2